Vilda skogens hemligheter av Tonke Dragt

publicerat i Allmänt, Läst 2021;
Titel: Vilda skogens hemligheter
Serie: #2
Författare: Tonke Dragt
Förlag: Tukan förlag
ISBN: 9789177836575
Läsålder: 9-12
Antal sidor: 495
Utgivning: 2020-03-11
 
Tack Tukan förlag för läsexet :D
 
Handling:  Uppföljaren till Brevet till kungen.

Vilda skogen är en mytomspunnen plats full av hemligheter, rykten och mystik …

En av kungens mest erfarne riddare har försvunnit. Den unge Tiuri och hans vän Piak ger sig in i hjärtat av Vilda skogen för att leta efter honom. I skogen finns övergivna städer, uråldriga förbannelser och gåtfulla
grönklädda män …

Mörkret sänker sig och när Tiuri skiljs från Piak blir han tvungen att kämpa för sin överlevnad på egen hand. Tiuri är fångad i en värld där gott och ont har samma skepnad och där varje felaktigt drag kan kosta honom livet.

 

Kommentar/Tankar: Fortsättningen följer nu på Tiuris äventyr och nu mot den vilda och mörka skogen. Karaktärer som introducerades i första boken får större och mer givande roller i denna del. Token som hjälpte Tiuri med lite vägledning och mat, ska nu åter igen hjälpa Tiuri. Piak får också ta sig an en mer självständig roll. 

I jämförelse med första boken är denna mer handlingsfull. Det är inte lika mystiskt eller gåtfullt som den första boken, och även om jag gillade den och dess förutsättningar så avskydde jag svårighetsgraden på uppdraget. Nu är Tiuri mer erfaren och mer mogen. Och äventyret handlar mer om krig och strategi. 

Kvinnor visade även upp sin styrka och sin vishet i denna del och det gillade jag grymt mycket. Som jag förstår så utspelar denna värld lite i medeltidsperiod, så att kvinnor inte får vara riddare eller så är ju tyvärr verkligheten, men jag gillar att en av flickorna väljer att ge sig ut och hjälpa till, för att rädda Tiuri! Kärlek asså! En väldigt bra fortsättning och avslutning på denna värld och berättelse. Eller nja, jag önskar mig kanske en till del, bara för att slutet är lite öppet. 

 

Betyg: 4/5 💛

Taggar: Läs ex., Recension, Tonke Dragt;

Kommentera inlägget här :